Blog, Livsstil

Jeg er ved at lave SEO på min blog

seo

Har du nogensinde tænkt over, at det ikke er en tilfældighed, hvordan virksomheder og hjemmesider er rangeret på Googles søgeresultatside?

Det kræver faktisk en kontinuerlig og omfattende indsats at få synliggjort sin hjemmeside på Google – den indsats kaldes også for Search Engine Optimization (SEO) eller på dansk søgemaskineoptimering. SEO er egentlig blot et begreb for alt det arbejde, som du foretager dig i forbindelse med at prøve og drive mere organisk trafik (ikke betalt) til dit website. SEO bliver praktiseret af stort set alle virksomheder, fordi den organiske trafik netop er gratis. Det er også muligt at få trafik fra Google gennem annoncering, men der skal du betale for hvert klik du får ind til dit website.

Jeg kunne selvfølgelig godt tænke mig, at få min blog rangeret bedre i søgemaskinerne, og derfor har jeg læst en del omkring SEO på det seneste.

seo bureau københavn

De forskellige SEO faktorer

Når det kommer til søgemaskineoptimering, så anslås det, at der er over 300 forskellige SEO faktorer, som afgør, hvordan din hjemmeside skal placeres på Google. Det er derfor ikke let at arbejde med søgemaskineoptimering, hvorfor der bl.a. også er et stort marked for konsulentydelser indenfor digital markedsføring. Da jeg driver en blog, hvor jeg ikke tjener penge, så giver det næppe mening for mig at hyre et digital marketing bureau og derfor må jeg nøjes med min egne kræfter.

Heldigvis findes der rigtige mange gode artikler omkring søgemaskineoptimering gratis tilgængelig på nettet. Nemprogrammering er bl.a. rigtig gode til at bringe indhold omkring online markedsføring, og senest læste jeg en artikel om søgemaskineoptimering skrevet af et SEO bureau. Det gav mig en god indsigt i, hvordan jeg selv kan arbejde på at få synliggjort min blog.

On-page SEO og tekstindhold

En af de vigtigste faktorer, når det kommer til søgemaskineoptimering, er muligvis det man kalder for on-page SEO. Det er et begreb som omfatter alt det arbejde, der er forbundet med at optimere sin egen hjemmeside i Googles øjemed. Særligt brødtekst og overskrifter er et vigtigt element, da Google blandt andet aflæser kildekoden på hjemmesider for at forstå konteksten. Her handler det om at lave velskrevne artikler, som matcher søgehensigten bag et givent søgeord. Googles algoritme er efterhånden blevet så skarp, at den godt kan skelne dårligt indhold fra godt, hvorfor det er vigtigt at skrive en tekst til mennesker og ikke en robot.

Udover at have godt tekstindhold på siden, er der selvfølgelig mange andre on-page tiltag du kan gøre dig i herunder title tags, meta beskrivelser, ALT tags, sitemaps, schema.org og meget mere. Det kan hurtigt blive en jungle at finde rundt i, men du er godt dækket ind, så længe du har godt indhold på din side.

Brugeradfærden er alfa omega

Det er ikke mange år siden at Googles RankBrain algoritme udkom, som i bund og grund analysere på brugeradfærd. Google måler hvordan dine besøgende interagerer med din hjemmeside, og kan rangere din placeringer ud fra det. Det er nemlig i Googles interesse altid at vise det mest relevante resultat, og derfor er det vigtigt at brugere godt kan lide din hjemmeside og det indhold, som er på den. Hvor lang tid de er på din hjemmeside eller om de vælger at afvise din side, er alt afgørende for om du kan blive nummer 1 på Google.

brugeradfærd

Linkbuilding fra stærke hjemmesider

Linkbuilding er muligvis den vigtigste SEO faktor, men samtidig også en af de sværeste discipliner indenfor søgemaskineoptimering. Det skyldes, at det er en faktor som ikke er til at kontrollere. Du vælger nemlig ikke selv, hvem der linker til din egen hjemmeside. Det er en smart rangeringsfaktor, eftersom links fra andre hjemmesider er en god afspejling af popularitet og troværdighed. Det er ligesom den virkelig verden, hvor andre anbefaler og siger go’ for en. Der er naturligvis stor forskel på om et backlink er stærkt eller ej, herunder de mange hundredvis af faktorer, som Google kigger på.

Jeg tror også, at linkbuilding bliver den største udfordring, som jeg kommer til at støde ind i ved mit søgemaskineoptimeringsarbejde på hjemmesiden.

Heldigvis findes der mange SEO bureauer og digitale specialister, som glædeligt deler ud af deres viden gratis.