Blog, Mandesager, Oplevelser

Derfor skal din virksomhed kende til brand activation

branding og markedsføring

Det kan som virksomhed på mange måder være svært at fange sin målgruppe. Selvom du har lavet en god research og har fundet frem til den helt rigtige målgruppe, er det ikke sikkert, at målgruppen ved, netop hvem din virksomhed er. Det kan derfor være effektivt at gøre brug af brand activation for at reklamere for din virksomhed. Denne form for markedsføring kan enten være et event eller en oplevelse, hvor kunden som oftest har mulighed for at interagere med produktet.

Mulighederne er store

Der er mange muligheder for at bruge brand activation i din markedsføring. Med denne type markedsføring får kunderne som oftest lov til at interagere med produktet. Det er en stor fordel, for når de har interageret med produktet, viser undersøgelser, at de husker produktet bedre. I mange tilfælde vælger kunderne også at købe produktet efterfølgende. Hvis du vælger at markedsføre dit produkt på en interaktiv måde, er det vigtigt, at kunderne får en følelsesmæssig forbindelse til produktet, så de får lyst til at købe produktet.

Du kan effektivt sprede budskabet om din virksomhed til din specifikke målgruppe med markedsføring og brand aktivering. Det er også muligt at skræddersy et event, som du ved passer til din specifikke målgruppe. Det kan være, at det passer bedst at reklamere på gågaden som en slags happening. Det kan også være, at det passer bedre til dit firma at invitere kunderne hen for at besøge virksomheden. For andre virksomheder er det mere ideelt at lade kunden få en prøveperiode på et produkt.

brand activation

En interagerende oplevelse

Brand activation giver mange forskellige måder, hvorpå man kan få kunden til at interagere med det specifikke produkt. Når kunderne får lov til at interagere med produktet, kan det være med til at pirre deres nysgerrighed, så de får lyst til at købe produktet. Det er vigtigt at finde ud af, hvor produktet skal vises frem. Her handler det om, at du kender din målgruppe godt, så du rammer dem bedst muligt.

Det er muligt at lave et event ude på gågaden eller i shopping centeret, og eventet kan laves som en lille happening. Det kan være, at du er en fotograf og derfor gerne vil tiltrække kunder til din butik. En lille happening kunne være at opstille en fotobås enten i shopping centeret eller på gågaden. Når personerne på gågaden har taget et billede, kan de sende billedet til dem selv, hvor der også medsendes informationer om firmaet. På den måde får kunderne en sjov oplevelse, og de får lettere ved at huske virksomheden. 

En anden og mere brugt form for brand activation er ved at give kunderne en mulighed for at få en gratis prøveperiode på et specifikt produkt. Det kan være, at din virksomhed sælger et computerprogram, og det vil derfor give dine kunder mulighed for at afprøve programmet, inden de køber den fulde version. På den måde får kunderne altså mulighed for at interagere med produktet, og de har derfor større chance for at huske dit produkt.